03 oktober 2009

Måne tro!


2 kommentarer:

  1. Håhåhå, månbilder!
    Jag gillar månen väldigt mycket bara som den är och när den är med på bild kan den studeras så mycket noggrannare, vilket jag gillar :) Någon gång måste jag fotografera månen med Hasselbladaren och det längsta objektivet jag har bara så att jag får studera månens struktur på ett 6x6-negativ med lupp och ljusbord...jag ryser vid tanken ;)

    Fast av dom här två tror jag att jag gillar den första bilden mer, faktiskt. Det eftersom den är olik andra månbilder jag sett. Jag får lite känslan av att jag som betraktare är en fånge i ett fängelse som tittar ut genom ett nyckelhål och ser en stor härva taggtråd utanför, och att min flykt kommer vara jobbig. ...det är mina associationer.

    Och jag bara måste fråga en teknisk fråga: Har du använt det där monsterobjektivet på 1000mm du pratade om förut?

    SvaraRadera
  2. P:
    Båda bilderna är tagna med ett 500mm
    bild 1: 1/60 och bild 2: 1/30 båda med f 6,3. Jag ska börja fotografera mer analogt både med småformat och mellanformat... saknar hantverket.

    Tack för din kommentar Robert!

    SvaraRadera